Новости

петак, 23. јануар 2015.

Конфликти у образовном процесу

Неколико година заредом матуранти наше гимназије присуствују интерактивном предавању др. Владимира Џамића, под називом ''Конфликти у образовном процесу'', на Универзитету Сингидунум. Наставник социологије, Зорана Матићевић, осмислила је, за ту прилику, упитник који се односи на споменуту проблематику а који треба да послужи као претприпрема, као увод у поменуто предавање. Наиме, од укупно 99 заинтересованих матураната који ће бити гости Сингидунума, њих 69 је одговарало на анкетна питања. Анализа тих одговора односно статистичка обрада показала је низ занимљивости;
  • 49% ученика јесте имала конфликт с неким од управитеља, наставника, стручних сарадника или помоћног шклског особља у досадашњем школовању
  • 68% ученика јесте имала конфликт с неким од ученика
  • ипак 70% ученика тврди да су конфликтне ситуације изузетак а њих 12% примећује да се у њиховом случају те ситуације ипак периодично понављају.
  • 59% ученика реагује конфликтно ретко а 32% веома ретко.
  • Најчешћи разлози за конфликтну реакцију су неправда и неваспитање односно непоштовање.
  • Најчешћи узрок конфликата с наставницима су очекивано;неправда учињена од стране наставника, неспоразум у комуникацији и неразумевањер наставника за потребе, проблеме и уопште положај ученика. Проценти показују да ученици показују већу објективност када су други ученици у питању.
  • Одговори показују и да, матуранти у 80% случајева верују да конфликт иницирају подједнако ученици и наставници.
  • Конфликтне ситуације најчешће избијају у  вези са необјективним и неправедним оцењивањим, критике постигнућа или понашања ученика током часа и сл.
  • Чак 62% испитаника тврди да конфликтне ситуације решава разговором о узроку, природи конфликта и путевима решавања проблема а 105 реши да промени своје понашање тако што ће се прилагодити очекивањима.
  • 365 испитаника сматра да би се број конфликтних ситуација смањио кад би се остварила учесталија и квалитетнија комуникација ученика и наставника као равноправних учесника у разговору а 29% сматра да је неопходно да се обезбеди узајамно поштовање и поверење
  • Већина сматра да је важно деловати симултано; и превентивно али и по избијању конфликта.
  • Занимљиво је да ученици сматрају да на број и учестаност конфликтних ситуација у највећој мери, дакле одлучујуће утичу индивидуални фактори као што су особине личности,мане и врлине, зрелост, нарав, интелигенција, материјално благостање и породична слога. На другом месту су друштвене околности а тек на трећем - организација школског живота. 
  • И на крају, информација која може да забрине;чак 42% ученика тврди да до сада, током школовања нису имали прилике да разговарају на ову тему.
Детаљну анализу анкете можете погледати  овде:
https://drive.google.com/file/d/0Bx4M7E3xJofPNFJMZ1l0Q3htbUE/view?usp=sharing

Зорана Матићевић

Нема коментара:

Постави коментар