Током месеца јануара, ученици завршне године 15. београдске гимназије, имали су прилику да учествују у анкетирању на тему – Холокауст – сећање на жртве.
Анкетни упитник је био објављен у ФБ групи
Социологија. 15.београдска гимназија а петнаестак дана од објављивања, добијени
подаци су обрађени и језички и графички изражени као и интерпретирани од стране
аутора анкете.

- 86% ученика не познаје ниједног Јеврејина/Јеврејку
- 97% ученика није никад било у Синагоги у Београду
- 40% ученика није знало да је Србија била међу првим ако не и прва земља у којој су уништени скоро сви Јевреји
- 48% ученика није знало да је до 1942. године у Србији од 12.500 Јевреја убијено преко 11.000
- 84% ученика није знало да је у Београду 1941. године одржана антимасонска и антикомунистичка изложба. Пропагандни плакати са те изложбе сеизлажу од летос у београдским музејским просторима
- 71%ученика није знало да је београдска Синагога, током рата била претворена у ''јавну кућу'' итд.

Дискусија је замишљена као једна у низу
активности поводмо обележавања ''Дана сећања на жртве Холокауста''.
У дискусији је учествовало неколико
наставника; наставник Православног катехизиса Славиша Костић, наставник
историје Марко Косијер и Светлана Хофман Кесар, наставница социологије Зорана
Матићевић и в.д. директора, наставник Енглеског језика, Слободанка Јовановић
као и двадесетак ученика завршне године.
Расправа се закувала око дилема као што су:
- да ли је одржавање памћења оптерећење за младе људе
- а ли су млади људи уопште заинтересовани, мотивисани за памћење ових цивилизацијских ''искорака''
- да ли треба памтити или заборављати, где је права мера између ових процеса
- шта се тиме постиже
- има ли чега заједничког између овог искуства и наших доскорашњих искустава
- у чему је то историјско искуство значајно за нас данас, итд.

Ове нерешиве дилеме учиниле су да разговор
потраје дуже него што је предвиђено а ли се већина сложила:
- да је недостатак знања и познавања увек погодно тле за ширење предрасуда
- да заборављање спада у домен индивидуалне одговорности
- да је наивност која се на том заборављању заснива израз неспремности да се преузме одговорност
- да заборављање може заиста учинити да се грешке понављају, да се не уме препознати ризична ситуација или смутно време, да се понове злодела
- да форсирано или наметнуто заборављање може да произведе притајеност и бурну контрареакцију
- да су заборављање и праштање две различите категорије
- да у свему треба да постоји мера па и у памћењу. Треба памтити у мери у којој нам то помаже да не будемо фрустрирани и у мери у којој на таквим темељима можемо да рационално градимо међусобне односе, односе који ће тек у таквим условима моћи да се заснивају на међусобном поштовању. Дакле памћење је претпоставка поштовања а не заборављање!
- да је памћење пре свега део појединачне одговорности и да се учи у породици, у непосредном окружењу а да се томе може придодати организовано тј. институционализоване памћење. Међутим, организовање памћења путем институција, није довољно ако оно у примарним заједницама, изостане.
- да је памаћење делотворније ако подразумева емотивни ангажман, саучесништво. Млади људи који су присуствовали панелу тврде да им памћење не смета и да би волели да им се у том смислу пружи и више.
Напослетку је закључено да би се овакви скупови могли организовати
периодично, на разне теме.
Зорана Матићевић
Treba organizovati vise ovakivih stvari... Ne samo za cetvrtake, vec i za prvake :)))
ОдговориИзбриши